Informacja o działalności SKO w Radomiu za ok. od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2012 roku
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu
za okres od dnia 1 stycznia 2012r. do 31 grudnia 2012 roku
CZĘŚĆ I
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM
1. Podstawa i zakres działania Kolegium
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu (dalej : SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako - Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 z p.zm.; dalej jako - Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : białobrzeski, grójecki, kozienicki, lipski, radomski, miasta na prawach powiatu - Radom, szydłowiecki, zwoleński i przysuski wraz z 63 gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
2. Obsada kadrowa Kolegium
2.1. Kolegium składa się z 25 członków : 10 etatowych i 15 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie : | ||
wyższe prawnicze : 8 | wyższe administracyjne : 2 |
|
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | ||
wyższe prawnicze : 4 | wyższe administracyjne : 8 | wyższe inne : 3
|
Wśród członków Kolegium są osoby posiadające uprawnienia radcy prawnego - 6, adwokata - 1. O stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może ubiegać się - 8 członków etatowych, natomiast o stanowisko referendarza - 2 członków etatowych.
2.2. Biuro Kolegium składa się z 8 osób, z czego 5 osób posiada wyższe wykształcenie, w tym 1 osoba zatrudniona na 1/2 etatu.
3. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu mieści się w Radomiu, przy ul. Żeromskiego Nr 53 , w budynku użyczonym Kolegium przez Prezydenta Miasta Radomia. Liczba zajmowanych przez SKO pomieszczeń jest niewystarczająca lecz wnioski Kolegium w tym zakresie kierowane do Prezydenta Miasta Radomia /zarządcy budynku / pozostają niezałatwione.
Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dobry.
CZĘŚĆ II
WPŁYW SPRAW
1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 3620
w tym spraw:
1.1. pozostałych w ewidencji z okresu poprzedniego - 195
(łącznie sprawy administracyjne i sprawy z zakresu opłat za
użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych)
1.2. wpływ spraw w roku objętym informacją - 3425
2. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
2.1. Liczba spraw administracyjnych - ogółem 3045
Lp. | Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji | Ilość spraw |
1. | objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej | 585 |
2. | działalność gospodarcza | 2 |
3. | planowanie i zagospodarowanie przestrzenne | 338 |
4. | pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd.), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne | 1460 |
5. | gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie), przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne | 201 |
6. | ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach | 196 |
7. | prawo wodne | 59 |
8. | rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo | 10 |
9. | handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych | 40 |
10. | prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy | 68 |
11. | prawo górnicze i geologiczne | 2 |
12. | egzekucja administracyjna | 29 |
13. | inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa | 55 |
2.2. Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /t.j. Dz.U z 2012r., poz.270 ze.zm. - dalej jako Ppsa/ -258
2.3. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 122
2.4. Liczba postanowień sygnalizacyjnych - O
CZĘŚĆ III
ZAŁATWIENIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH
1. Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją - 3317
Lp | określenie rodzaju rozstrzygnięcia | Liczba spraw |
1. | akty wydane przez SKO jako organ II instancji/4 w tym: - akty wydane przez SKO w trybie art.127 § 3 Kpa oraz jako organ II instancji zgodnie z art.221 Ordynacji podatkowej/5 - - sposób rozstrzygnięcia patrz > tabela z pkt 1.1.
|
2369 |
2. | akty wydane przez SKO jako organ I instancji/6 - sposób rozstrzygnięcia patrz > tabela z pkt 1.2. |
660 |
3. | postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym: - uznające zażalenia za uzasadnione - 11 |
40 |
4. | akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /tj.Dz.U z 2012r., poz.270 z p.zm./ |
248 |
5. | pozostałe/7 | 0 |
1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji:
Lp | określenie rodzaju rozstrzygnięcia | liczba spraw |
1. | decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzji (art.138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op)/8 | 770 |
2. | decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art.138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 2a Op)/7
| 371 |
3. | decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art.138 § 2 Kpa oraz art.233 § 2 Op)/7 | 1008 |
4. | decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art.138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 3 Op)/7 | 42 |
5. | pozostałe | 178 |
1.2. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ I instancji:
Lp | Określenie rodzaju rozstrzygnięcia | liczba spraw |
1. | postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art.244 § 2 Op)/9 | 0 |
2. | decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art.149 § 3 Kpa oraz art.242 § 3 Op)/8 | 6 |
3. | decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art.157 § 3 Kpa oraz art.249 § 3 Op)/8 | 47 |
4. | decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji orzez organ I instancji z naruszeniem prawa (art.156-158 Kpa oraz art.247-251 Op)/8 | 112 |
5. | decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art.158 § 1 Kpa oraz art.248 § 3 Op)/8 | 28 |
6. | decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art.151 Kpa oraz art.245 Op)/8 | 0 |
7. | decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania (art.151 Kpa oraz art.245 Op)/8 | 1 |
8. | decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art.105 § 1 Kpa oraz art.208 Op) | 1 |
9. | pozostałe | 465 |
2. Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO w roku objętym informacją/10 - 181
CZĘŚĆ IV
ZAŁATWIENIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
1. Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem - 92
w tym ugody - - 46
2. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 16
3. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO/9 - 30
CZĘŚĆ V
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.Nr 153, poz.1270 z p.zm. - dalej jako Ppsa):
Liczba skarg w roku objętym informacją ogółem - 258 wpływ
w tym:
1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 252
- wskaźnik "zaskarżalności"/11 - 8,27 %
1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 0
1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie w trybie
art.54 § 3 Ppsa, ogółem - 6
1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA /w tym zażaleń na postanowienia/ skierowanych do SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ogółem - 15
1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem - 0
2. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją:
Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją ogółem - 201
w tym:
Lp. | Określenie rodzaju rozstrzygnięcia | Liczba spraw |
1. | Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd, w tym: - uwzględnienie skargi - 55 | 200 |
2. | Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd, w tym: - uznające skargi za uzasadnione - 0 | 1 |
CZĘŚĆ VI
INFORMACJE DODATKOWE
1/ Zaległości w załatwianiu spraw.
W Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Radomiu prowadzony jest rejestr zaległości, w którym w sposób elektroniczny wykazywane są sprawy, których termin załatwienia upłynął. Wyjaśnienia poczynione w tym zakresie wskazują, że opóźnienia powstałe w załatwianiu spraw są sporadyczne i wynikają z przedłużenia załatwienia sprawy z różnych przyczyn, najczęściej z powodu konieczności zbierania dodatkowych materiałów dowodowych lub wyjaśnień. Jednakże zawsze w takich sytuacjach strony są informowane o nowym terminie załatwienia sprawy i o przyczynach wyznaczenia dodatkowego terminu . Prowadzony w Kolegium rejestr zaległości pozwala Prezesowi Kolegium sprawować nadzór nad terminowością załatwiania spraw.
2/ Skargi kasacyjne.
W 2012r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu nie składało skarg kasacyjnych.
3/ Kontrole prowadzone w SKO w roku objętym informacją.
W 2012r. kontrolę przeprowadził ZUS. W wyniku kontroli nie wykazano żadnych uchybień i nie wydano żadnych zaleceń.
W 2012r. we wrześniu kontrolę przeprowadziło również Archiwum Państwowe w Radomiu. Kontrola nie wykazała żadnych uchybień. Zwrócono jedynie uwagę na konieczność zamieszczania na spisach zdawczo- odbiorczych daty przyjęcia dokumentacji do archiwum zakładowego.
4. Postanowienia sygnalizacyjne.
W okresie objętym informacją Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie wydawało postanowień sygnalizacyjnych, jednakże w kilku sprawach kierowano do wójtów gmin informacje o możliwości zastosowania tego środka, celem spowodowania wykonania dyspozycji Kolegium lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.
5. Działalność pozaorzecznicza SKO.
Działalność pozaorzecznicza Kolegium polegała udzieleniu wyjaśnień z zakresu załatwianych spraw organom jednostek samorządu terytorialnego i instytucjom tych jednostek oraz interesantom.
Działalność ta obejmowała też szkolenia członków Kolegium i pracowników Kolegium. Członkowie etatowi uczestniczyli w 6 szkoleniach , a pracownicy biura w 4 szkoleniach.
Dwóch członków pozaetatowych uczestniczyło w szkoleniu organizowanym przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach projektu "Kapitał Ludzki". Trzech członków Kolegium w tym jeden pozaetatowy uczestniczyli / uczestniczą nadal / w Studium Podyplomowym w ramach programu "Kapitał Ludzki".
6. Wykonanie budżetu w 2012r.
Budżet w 2012r. wykonano w 99,84%.
Na koniec 2012r. w SKO w Radomiu zatrudnionych było 8 pracowników biura, w tym 1 pracownik na 1/2 etatu.
Członków etatowych było 10, zatrudnionych na pełny etat.
Kwalifikacje pracowników odpowiadają wykonywanym zadaniom.
Średnia płaca w biurze w 2012r. w przeliczeniu na jeden etat wynosiła 2702,00 zł. brutto (Rb-70), najwyższa płaca 3.800,00 zł. brutto i najniższa 1.800,00 zł.
Radom, 2013 - 03 - 20
Prezes Samorządowego
Kolegium Odwoławczego
w Radomiu
G r a ż y n a M a z u r
email: hjakubowska@radom.sko.gov.pl tel.:(48) 36-20-341 fax: (48) 36-20-851 , w dniu: 11‑04‑2013 13:14:30
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|