Informacja o działalności SKO w Radomiu za ok. od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2013r.
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu
za okres od dnia 1 stycznia 2013r. do 31 grudnia 2013 roku
CZĘŚĆ I
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM
1. Podstawa i zakres działania Kolegium
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu (dalej : SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako - Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 z p.zm.; dalej jako - Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : białobrzeski, grójecki, kozienicki, lipski, radomski, miasta na prawach powiatu - Radom, szydłowiecki, zwoleński i przysuski wraz z 63 gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
2. Obsada kadrowa Kolegium
2.1. Kolegium składa się z 25 członków : 10 etatowych i 15 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie : | ||
wyższe prawnicze : 8 | wyższe administracyjne : 2 |
|
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | ||
wyższe prawnicze : 4 | wyższe administracyjne : 8 | wyższe inne : 3
|
Wśród członków Kolegium są osoby posiadające uprawnienia radcy prawnego - 5, adwokata - 1. O stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może ubiegać się - 8 członków etatowych, natomiast o stanowisko referendarza - 2 członków etatowych.
2.2. Biuro Kolegium składa się z 8 osób, w tym jedna osoba zatrudniona na 1/2 etatu, z czego 5 osób posiada wyższe wykształcenie.
3. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu mieści się w Radomiu, przy ul. Żeromskiego Nr 53 , w budynku użyczonym Kolegium przez Prezydenta Miasta Radomia. Liczba zajmowanych przez SKO pomieszczeń jest niewystarczająca lecz wnioski Kolegium w tym zakresie kierowane do Prezydenta Miasta Radomia /zarządcy budynku / nie znalazły poparcia.
Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dobry.
CZĘŚĆ II
WPŁYW SPRAW
1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 3853
w tym spraw:
1.1. pozostałych w ewidencji z okresu poprzedniego - 211
(łącznie sprawy administracyjne i sprawy z zakresu opłat za
użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych)
1.2. wpływ spraw w roku objętym informacją - 3642
2. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
2.1. Liczba spraw administracyjnych - ogółem 3184
Lp. | Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji | Ilość spraw |
1. | objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej | 599 |
2. | działalność gospodarcza | 0 |
3. | planowanie i zagospodarowanie przestrzenne | 260 |
4. | pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd.), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne | 1644 |
5. | gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie), przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne | 230 |
6. | ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach | 161 |
7. | prawo wodne | 42 |
8. | rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo | 16 |
9. | handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych | 23 |
10. | prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy | 130 |
11. | prawo górnicze i geologiczne | 3 |
12. | egzekucja administracyjna | 26 |
13. | inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa | 50 |
2.2. Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /t.j. Dz.U z 2012r., poz.270 ze.zm. - dalej jako Ppsa/ -356
2.3. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 102
2.4. Liczba postanowień sygnalizacyjnych - O
CZĘŚĆ III
ZAŁATWIENIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH
1. Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją - 3495
Lp | określenie rodzaju rozstrzygnięcia | Liczba spraw |
1. | akty wydane przez SKO jako organ II instancji/4 w tym: - akty wydane przez SKO w trybie art.127 § 3 Kpa oraz jako organ II instancji zgodnie z art.221 Ordynacji podatkowej/5 - - sposób rozstrzygnięcia patrz > tabela z pkt 1.1. | 2449 |
2. | akty wydane przez SKO jako organ I instancji/6 - sposób rozstrzygnięcia patrz > tabela z pkt 1.2. | 633 |
3. | postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym: - uznające zażalenia za uzasadnione - 33 | 65 |
4. | akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /tj.Dz.U z 2012r., poz.270 z p.zm./ | 348 |
5. | pozostałe/7 | 0 |
1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji:
Lp | określenie rodzaju rozstrzygnięcia | liczba spraw |
1. | decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzji (art.138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op)/8 | 1126 |
2. | decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art.138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 2a Op)/7 | 324 |
3. | decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art.138 § 2 Kpa oraz art.233 § 2 Op)/7 | 810 |
4. | decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art.138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 3 Op)/7 | 26 |
5. | pozostałe | 163 |
1.2. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ I instancji:
Lp | Określenie rodzaju rozstrzygnięcia | liczba spraw |
1. | postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art.244 § 2 Op)/9 | 1 |
2. | decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art.149 § 3 Kpa oraz art.242 § 3 Op)/8 | 0 |
3. | decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art.157 § 3 Kpa oraz art.249 § 3 Op)/8 | 29 |
4. | decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji orzez organ I instancji z naruszeniem prawa (art.156-158 Kpa oraz art.247-251 Op)/8 | 151 |
5. | decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art.158 § 1 Kpa oraz art.248 § 3 Op)/8 | 12 |
6. | decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art.151 Kpa oraz art.245 Op)/8 | 0 |
7. | decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania (art.151 Kpa oraz art.245 Op)/8 | 1 |
8. | decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art.105 § 1 Kpa oraz art.208 Op) | 0 |
9. | pozostałe | 439 |
2. Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO w roku objętym informacją/10 - 226
CZĘŚĆ IV
ZAŁATWIENIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
1. Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem - 109
w tym ugody - - 67
2. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 6
3. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO/9 - 23
CZĘŚĆ V
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.Nr 153, poz.1270 z p.zm. - dalej jako Ppsa):
Liczba skarg w roku objętym informacją ogółem - 356 wpływ
w tym:
1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 350
- wskaźnik "zaskarżalności"/11 - 11,1 %
1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 1
1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie w trybie
art.54 § 3 Ppsa, ogółem - 6
1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA /w tym zażaleń na postanowienia/ skierowanych do SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ogółem - 26
1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem - 0
2. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją:
Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją ogółem - 275
w tym:
Lp. | Określenie rodzaju rozstrzygnięcia | Liczba spraw |
1. | Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd, w tym: - uwzględnienie skargi - 79 | 274 |
2. | Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd, w tym: - uznające skargi za uzasadnione - 0 | 1 |
CZĘŚĆ VI
INFORMACJE DODATKOWE
1/ Zaległości w załatwianiu spraw.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu stara się załatwiać sprawy w terminach ustawowych. Przypadki niezałatwienia spraw w tych terminach są nieliczne i wynikają one z konieczności uzupełnienia materiału dowodowego, zebrania dodatkowych wyjaśnień lub też z potrzeby usunięcia braków postępowań.
W każdym takim przypadku strony są informowane o nowym terminie załatwienia sprawy i przyczynach wyznaczenia dodatkowego terminu załatwienia sprawy.
Nad terminowością załatwiania poszczególnych spraw czuwają przewodniczący składów orzekających, a nad całością terminowego załatwiania spraw Prezes Kolegium. Prezes dokonuje kontroli terminowości załatwiania spraw na bieżąco oraz co miesiąc - po upływie danego miesiąca na podstawie komputerowego wydruku spraw do załatwienia w tym terminie. Wydruk ten zawiera dane o terminach ustawowych załatwienia sprawy i o faktycznym terminie załatwienia sprawy. Analiza tych terminów pozwala na odpowiednią reakcję w przypadku przekroczenia terminu załatwienia sprawy.
Do przyczyn powodujących potrzebę wyznaczenia dodatkowego terminu załatwienia należy zaliczyć również występujące niekiedy problemy interpretacyjne przepisów prawa. Jako przykład posłużyć może sprawa prawidłowego rozumienia terminu "rezygnacja z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki" warunkującego możliwość przyznania od 01.01.2013r. specjalnego zasiłku opiekuńczego na mocy art.16a ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Rozbieżności w tym zakresie pojawiły się w orzecznictwie Kolegium i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego VIII Wydział Zamiejscowy w Radomiu.
Trudności interpretacyjne i rozbieżności orzecznicze wystąpiły też na tle orzekania o wysokości opłat adiacenckich w przypadku nakładów poniesionych przez właściciela nieruchomości w związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2011r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego, w którym zmieniono metodę uwzględniania nakładów właściciela nieruchomości na poczet urządzeń infrastruktury przy ustalaniu opłaty adiacenckiej.
2/ Skargi kasacyjne.
W 2013r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu nie składało skarg kasacyjnych.
3/ Kontrole prowadzone w SKO w roku objętym informacją.
W 2013r., w okresie od 09.01.2013r. do 22.02.2013r. w SKO w Radomiu została przeprowadzona kontrola przez NIK w zakresie wykonania budżetu państwa za 2012r.
Kolegium w wyniku przeprowadzonej kontroli zostało ocenione pozytywnie.
4/ Postanowienia sygnalizacyjne.
W okresie objętym informacją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu nie wydawało postanowień sygnalizacyjnych, jednakże w kilku sprawach Kolegium informowało wójtów gmin, że niezałatwienie przez nich spraw w terminie może skutkować wydaniem takiego postanowienia.
Ostrzeżenia te powodowały załatwienie tych spraw.
5/ Działalność pozaorzecznicza SKO.
Działalność pozaorzecznicza w SKO w 2013r. obejmowała udzielanie wyjaśnień z zakresu załatwianych spraw i przepisów regulujących postępowanie administracyjne stronom postępowania, organom samorządu terytorialnego i zgłaszającym się obywatelom.
W ramach działalności pozaorzeczniczej członkowie Kolegium i pracownicy biura uczestniczyli w szkoleniach i studiach podyplomowych.
Członkowie etatowi i pozaetatowi brali udział w czterech szkoleniach o tematyce związanej z zakresem działalności Kolegium. Dwóch członków etatowych i jeden członek pozaetatowy ukończyli w 2013r. studia podyplomowe z zakresu postępowania administracyjnego i jedna osoba - pracownik biura - rozpoczęła w 2013r. studia podyplomowe z zakresu BHP.
Pracownicy biura brali udział w pięciu szkoleniach, w tym w trzy przeznaczone były dla głównych księgowych.
Szkolenia te i studia podyplomowe były w większości bezpłatne, organizowane w ramach programu "Kapitał Ludzki".
6/ Wykonanie budżetu.
Plan w SKO w Radomiu na 2013r. po zmianach wynosił 1.859 tyś. zł i został wykonany w 99,99%.
Na koniec 2013r. w Kolegium zatrudnionych było 10 członków etatowych na pełny etat, 8 pracowników biura, w tym 1 osoba na 1/2 etatu.
Wszyscy pracownicy Kolegium posiadają odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje do wykonywania swoich zakresów prac.
Średnia płaca w biurze w 2013r. wynosiła 2.810 zł (brutto), najwyższa płaca - 3.800 zł (brutto) i najniższa - 1.890 zł (brutto).
Płace te są niskie i nie są w stanie zrekompensować zaangażowania i nakładu sił w wykonywaną faktycznie pracę i znacznie odbiegają od średnich płac w innych instytucjach państwowych.
email: hjakubowska@radom.sko.gov.pl tel.:(48) 36-20-341 fax: (48) 36-20-851 , w dniu: 24‑11‑2014 15:03:00
email: hjakubowska@radom.sko.gov.pl tel.:(48) 36-20-341 fax: (48) 36-20-851 , w dniu: 24‑11‑2014 15:03:00
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|