Informacja o działalności SKO w Radomiu za ok. od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2014r.
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu
za okres od dnia 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014 roku
CZĘŚĆ I
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM
1. Podstawa i zakres działania Kolegium
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu (dalej : SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako - Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 z p.zm.; dalej jako - Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : białobrzeski, grójecki, kozienicki, lipski, radomski, miasta na prawach powiatu - Radom, szydłowiecki, zwoleński i przysuski wraz z 63 gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
2. Obsada kadrowa Kolegium
2.1. Kolegium składa się z 25 członków : 10 etatowych i 15 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie : | ||
wyższe prawnicze : 8 | wyższe administracyjne : 2 |
|
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | ||
wyższe prawnicze : 4 | wyższe administracyjne : 8 | wyższe inne : 3
|
Wśród członków Kolegium są osoby posiadające uprawnienia radcy prawnego - 5, adwokata - 1. O stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może ubiegać się - 8 członków etatowych, natomiast o stanowisko referendarza - 2 członków etatowych.
2.2. Biuro Kolegium składa się z 8 osób, w tym jedna osoba zatrudniona na 1/2 etatu, z czego 5 osób posiada wyższe wykształcenie.
3. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu mieści się w Radomiu, przy ul. Żeromskiego Nr 53 , w budynku użyczonym Kolegium przez Prezydenta Miasta Radomia. Liczba zajmowanych przez SKO pomieszczeń jest niewystarczająca lecz wnioski Kolegium w tym zakresie kierowane do Prezydenta Miasta Radomia /zarządcy budynku / nie znalazły poparcia.
Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dobry.
CZĘŚĆ II
WPŁYW SPRAW
1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 3311
w tym spraw:
1.1. pozostałych w ewidencji z okresu poprzedniego - 226
(łącznie sprawy administracyjne i sprawy z zakresu opłat za
użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych)
1.2. wpływ spraw w roku objętym informacją - 3085
2. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
2.1. Liczba spraw administracyjnych - ogółem 2749
Lp. | Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji | Ilość spraw |
1. | objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej | 675 |
2. | działalność gospodarcza | 1 |
3. | planowanie i zagospodarowanie przestrzenne | 166 |
4. | pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd.), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne | 1210 |
5. | gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie), przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne | 174 |
6. | ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach | 205 |
7. | prawo wodne | 56 |
8. | rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo | 12 |
9. | handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych | 45 |
10. | prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy | 113 |
11. | prawo górnicze i geologiczne | 8 |
12. | egzekucja administracyjna | 22 |
13. | inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa | 62 |
2.2. Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /t.j. Dz.U z 2012r., poz.270 ze.zm. - dalej jako Ppsa/ -260
2.3. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 76
2.4. Liczba postanowień sygnalizacyjnych - O
CZĘŚĆ III
ZAŁATWIENIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH
1. Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją - 2988
Lp | określenie rodzaju rozstrzygnięcia | Liczba spraw |
1. | akty wydane przez SKO jako organ II instancji/4 w tym: - akty wydane przez SKO w trybie art.127 § 3 Kpa oraz jako organ II instancji zgodnie z art.221 Ordynacji podatkowej/5 - - sposób rozstrzygnięcia patrz > tabela z pkt 1.1. | 2177 |
2. | akty wydane przez SKO jako organ I instancji/6 - sposób rozstrzygnięcia patrz > tabela z pkt 1.2. | 487 |
3. | postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym: - uznające zażalenia za uzasadnione - 9 | 37 |
4. | akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /tj.Dz.U z 2012r., poz.270 z p.zm./ | 287 |
5. | pozostałe/7 | 0 |
1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji:
Lp | określenie rodzaju rozstrzygnięcia | liczba spraw |
1. | decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzji (art.138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op)/8 | 808 |
2. | decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art.138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 2a Op)/7 | 275 |
3. | decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art.138 § 2 Kpa oraz art.233 § 2 Op)/7 | 953 |
4. | decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art.138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 3 Op)/7 | 12 |
5. | pozostałe | 129 |
1.2. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ I instancji:
Lp | Określenie rodzaju rozstrzygnięcia | liczba spraw |
1. | postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art.244 § 2 Op)/9 | 2 |
2. | decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art.149 § 3 Kpa oraz art.242 § 3 Op)/8 | 0 |
3. | decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art.157 § 3 Kpa oraz art.249 § 3 Op)/8 | 9 |
4. | decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji orzez organ I instancji z naruszeniem prawa (art.156-158 Kpa oraz art.247-251 Op)/8 | 91 |
5. | decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art.158 § 1 Kpa oraz art.248 § 3 Op)/8 | 38 |
6. | decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art.151 Kpa oraz art.245 Op)/8 | 0 |
7. | decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania (art.151 Kpa oraz art.245 Op)/8 | 0 |
8. | decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art.105 § 1 Kpa oraz art.208 Op) | 3 |
9. | pozostałe | 344 |
2. Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO w roku objętym informacją/10 - 247
CZĘŚĆ IV
ZAŁATWIENIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
1. Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem - 72
w tym ugody - - 55
2. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 12
3. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO/9 - 4
CZĘŚĆ V
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.Nr 153, poz.1270 z p.zm. - dalej jako Ppsa):
Liczba skarg w roku objętym informacją ogółem - 260 wpływ
w tym:
1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 260
- wskaźnik "zaskarżalności"/11 - 9,62 %
1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 0
1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie w trybie
art.54 § 3 Ppsa, ogółem - 3
1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA /w tym zażaleń na postanowienia/ skierowanych do SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ogółem - 30
1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem - 0
2. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją:
Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją ogółem - 199
w tym:
Lp. | Określenie rodzaju rozstrzygnięcia | Liczba spraw |
1. | Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd, w tym: - uwzględnienie skargi - 60 | 199 |
2. | Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd, w tym: - uznające skargi za uzasadnione - 0 | 0 |
CZĘŚĆ VI
INFORMACJE DODATKOWE
1/ Zaległości w załatwianiu spraw.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu stara się załatwiać sprawy w terminach ustawowych. Przypadki niezałatwienia spraw w tych terminach są nieliczne i wynikają one z konieczności uzupełnienia materiału dowodowego, zebrania dodatkowych wyjaśnień lub też z potrzeby usunięcia braków postępowań.
W każdym takim przypadku strony są informowane o nowym terminie załatwienia sprawy i przyczynach wyznaczenia dodatkowego terminu załatwienia sprawy.
Nad terminowością załatwiania poszczególnych spraw czuwają przewodniczący składów orzekających, a nad całością terminowego załatwiania spraw Prezes Kolegium. Prezes dokonuje kontroli terminowości załatwiania spraw na bieżąco oraz co miesiąc - po upływie danego miesiąca na podstawie komputerowego wydruku spraw do załatwienia w tym terminie. Wydruk ten zawiera dane o terminach ustawowych załatwienia sprawy i o faktycznym terminie załatwienia sprawy. Analiza tych terminów pozwala na odpowiednią reakcję w przypadku przekroczenia terminu załatwienia sprawy.
Do przyczyn powodujących potrzebę wyznaczenia dodatkowego terminu załatwienia należy zaliczyć również występujące niekiedy problemy interpretacyjne przepisów prawa oraz pojawiające się czasami rozbieżności w orzecznictwie Kolegium i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego VIII Wydział Zamiejscowy w Radomiu.
Trudności interpretacyjne i rozbieżności orzecznicze wystąpiły na tle orzekania o specjalnych zasiłkach opiekuńczych w 2014r. w zakresie rozumienia terminu " rezygnacja z zatrudnienia" w różnych aspektach.
2/ Skargi kasacyjne.
W 2014r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu złożyło 2 skargi kasacyjne Orzeczeń w sprawach tych skarg jeszcze nie ma..
3/ Kontrole prowadzone w SKO w roku objętym informacją.
W 2014r. nie było w Kolegium żadnych kontroli.
4/ Postanowienia sygnalizacyjne.
W okresie objętym informacją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu nie wydawało postanowień sygnalizacyjnych, jednakże w kilku sprawach Kolegium informowało wójtów gmin, że niezałatwienie przez nich spraw w terminie może skutkować wydaniem takiego postanowienia.
Ostrzeżenia te powodowały załatwienie tych spraw.
5/ Działalność pozaorzecznicza SKO.
Działalność pozaorzecznicza w SKO w 2014r. obejmowała udzielanie wyjaśnień z zakresu załatwianych spraw i przepisów regulujących postępowanie administracyjne stronom postępowania, organom samorządu terytorialnego i zgłaszającym się obywatelom.
W ramach działalności pozaorzeczniczej członkowie Kolegium i pracownicy biura uczestniczyli w szkoleniach .
Członkowie etatowi i pozaetatowi brali udział w trzech szkoleniach o tematyce związanej z zakresem działalności Kolegium.
6/ Wykonanie budżetu.
Plan w SKO w Radomiu na 2014r. po zmianach wynosił 1. 816 tyś. zł i został wykonany w 100 %.
Na koniec 2014r. w Kolegium zatrudnionych było 10 członków etatowych na pełny etat, 8 pracowników biura, w tym 1 osoba na 1/2 etatu.
Wszyscy pracownicy Kolegium posiadają odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje do wykonywania swoich zakresów prac.
Średnia płaca w biurze w 2014r. wynosiła 2.604,17 zł (brutto) bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego i 2.822,92 z dodatkowym wynagrodzeniem, najwyższa płaca - 3.800 zł (brutto) i najniższa - 1.890 zł (brutto).
Płace te są niskie i nie są w stanie zrekompensować zaangażowania i nakładu sił w wykonywaną faktycznie pracę i znacznie odbiegają od średnich płac w innych instytucjach państwowych.
Również wynagrodzenia członków etatowych relatywnie zmniejszyły się, gdyż od 2009r. płace nie wzrosły nawet o wskaźnik inflacji.
email: hjakubowska@radom.sko.gov.pl tel.:(48) 36-20-341 fax: (48) 36-20-851 , w dniu: 10‑04‑2015 13:32:00
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|