Informacja o działalności SKO w Radomiu za ok. od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2014r.



Informacja o działalności

Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu

za okres od dnia 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014 roku

CZĘŚĆ I


OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM


1. Podstawa i zakres działania Kolegium

Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu (dalej : SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako - Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 z p.zm.; dalej jako - Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : białobrzeski, grójecki, kozienicki, lipski, radomski, miasta na prawach powiatu - Radom, szydłowiecki, zwoleński i przysuski wraz z 63 gminami objętymi tym obszarem.

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

2. Obsada kadrowa Kolegium

2.1. Kolegium składa się z 25 członków : 10 etatowych i 15 pozaetatowych.

Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze : 8

wyższe administracyjne : 2

Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze : 4

wyższe administracyjne : 8

wyższe inne : 3

Wśród członków Kolegium są osoby posiadające uprawnienia radcy prawnego - 5, adwokata - 1. O stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może ubiegać się - 8 członków etatowych, natomiast o stanowisko referendarza - 2 członków etatowych.

2.2. Biuro Kolegium składa się z 8 osób, w tym jedna osoba zatrudniona na 1/2 etatu, z czego 5 osób posiada wyższe wykształcenie.

3. Lokal i wyposażenie Kolegium

Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu mieści się w Radomiu, przy ul. Żeromskiego Nr 53 , w budynku użyczonym Kolegium przez Prezydenta Miasta Radomia. Liczba zajmowanych przez SKO pomieszczeń jest niewystarczająca lecz wnioski Kolegium w tym zakresie kierowane do Prezydenta Miasta Radomia /zarządcy budynku / nie znalazły poparcia.

Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dobry.

CZĘŚĆ II

WPŁYW SPRAW

1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 3311

w tym spraw:

1.1. pozostałych w ewidencji z okresu poprzedniego - 226

(łącznie sprawy administracyjne i sprawy z zakresu opłat za

użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych)

1.2. wpływ spraw w roku objętym informacją - 3085

2. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :

2.1. Liczba spraw administracyjnych - ogółem 2749

Lp.

Określenie rodzaju sprawy patrz załącznik do Informacji

Ilość spraw

1.

objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej

675

2.

działalność gospodarcza

1

3.

planowanie i zagospodarowanie przestrzenne

166

4.

pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd.), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne

1210

5.

gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie), przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne

174

6.

ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach


205

7.

prawo wodne


56

8.

rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo


12

9.

handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych


45

10.

prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy


113

11.

prawo górnicze i geologiczne


8

12.

egzekucja administracyjna


22

13.

inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa


62

2.2. Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /t.j. Dz.U z 2012r., poz.270 ze.zm. - dalej jako Ppsa/ -260

2.3. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 76

2.4. Liczba postanowień sygnalizacyjnych - O

CZĘŚĆ III

ZAŁATWIENIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH

1. Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją - 2988


Lp

określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Liczba

spraw

1.

akty wydane przez SKO jako organ II instancji/4

w tym:

- akty wydane przez SKO w trybie art.127 § 3 Kpa oraz jako organ II instancji zgodnie z art.221 Ordynacji podatkowej/5 -

- sposób rozstrzygnięcia patrz > tabela z pkt 1.1.





2177

2.

akty wydane przez SKO jako organ I instancji/6

- sposób rozstrzygnięcia patrz > tabela z pkt 1.2.



487

3.

postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym:

- uznające zażalenia za uzasadnione - 9



37

4.

akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /tj.Dz.U z 2012r., poz.270 z p.zm./



287

5.

pozostałe/7

0

1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji:


Lp

określenie rodzaju rozstrzygnięcia

liczba spraw

1.

decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzji (art.138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op)/8

808

2.

decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art.138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 2a Op)/7



275

3.

decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art.138 § 2 Kpa oraz art.233

§ 2 Op)/7

953

4.

decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art.138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 3 Op)/7

12

5.

pozostałe

129

1.2. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ I instancji:


Lp

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

liczba spraw

1.

postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art.244 § 2 Op)/9

2

2.

decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art.149 § 3 Kpa oraz art.242 § 3 Op)/8

0

3.

decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art.157 § 3 Kpa oraz art.249 § 3 Op)/8

9

4.

decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji orzez organ I instancji z naruszeniem prawa (art.156-158 Kpa oraz art.247-251 Op)/8

91

5.

decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art.158 § 1 Kpa oraz art.248 § 3 Op)/8

38

6.

decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art.151 Kpa oraz art.245 Op)/8

0

7.

decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania (art.151 Kpa oraz art.245 Op)/8

0

8.

decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art.105 § 1 Kpa oraz art.208 Op)

3

9.

pozostałe

344


2. Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO w roku objętym informacją/10 - 247

CZĘŚĆ IV

ZAŁATWIENIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH

1. Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem - 72

w tym ugody - - 55

2. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 12

3. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO/9 - 4

CZĘŚĆ V

SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO

1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.Nr 153, poz.1270 z p.zm. - dalej jako Ppsa):

Liczba skarg w roku objętym informacją ogółem - 260 wpływ

w tym:

1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 260

- wskaźnik "zaskarżalności"/11 - 9,62 %

1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 0

1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie w trybie

art.54 § 3 Ppsa, ogółem - 3

1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA /w tym zażaleń na postanowienia/ skierowanych do SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ogółem - 30

1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem - 0

2. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją:

Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją ogółem - 199

w tym:


Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Liczba spraw

1.

Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd, w tym:

- uwzględnienie skargi - 60

199

2.

Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd, w tym:

- uznające skargi za uzasadnione - 0

0





CZĘŚĆ VI

INFORMACJE DODATKOWE

1/ Zaległości w załatwianiu spraw.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu stara się załatwiać sprawy w terminach ustawowych. Przypadki niezałatwienia spraw w tych terminach są nieliczne i wynikają one z konieczności uzupełnienia materiału dowodowego, zebrania dodatkowych wyjaśnień lub też z potrzeby usunięcia braków postępowań.

W każdym takim przypadku strony są informowane o nowym terminie załatwienia sprawy i przyczynach wyznaczenia dodatkowego terminu załatwienia sprawy.

Nad terminowością załatwiania poszczególnych spraw czuwają przewodniczący składów orzekających, a nad całością terminowego załatwiania spraw Prezes Kolegium. Prezes dokonuje kontroli terminowości załatwiania spraw na bieżąco oraz co miesiąc - po upływie danego miesiąca na podstawie komputerowego wydruku spraw do załatwienia w tym terminie. Wydruk ten zawiera dane o terminach ustawowych załatwienia sprawy i o faktycznym terminie załatwienia sprawy. Analiza tych terminów pozwala na odpowiednią reakcję w przypadku przekroczenia terminu załatwienia sprawy.

Do przyczyn powodujących potrzebę wyznaczenia dodatkowego terminu załatwienia należy zaliczyć również występujące niekiedy problemy interpretacyjne przepisów prawa oraz pojawiające się czasami rozbieżności w orzecznictwie Kolegium i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego VIII Wydział Zamiejscowy w Radomiu.

Trudności interpretacyjne i rozbieżności orzecznicze wystąpiły na tle orzekania o specjalnych zasiłkach opiekuńczych w 2014r. w zakresie rozumienia terminu " rezygnacja z zatrudnienia" w różnych aspektach.

2/ Skargi kasacyjne.

W 2014r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu złożyło 2 skargi kasacyjne Orzeczeń w sprawach tych skarg jeszcze nie ma..

3/ Kontrole prowadzone w SKO w roku objętym informacją.

W 2014r. nie było w Kolegium żadnych kontroli.

4/ Postanowienia sygnalizacyjne.

W okresie objętym informacją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Radomiu nie wydawało postanowień sygnalizacyjnych, jednakże w kilku sprawach Kolegium informowało wójtów gmin, że niezałatwienie przez nich spraw w terminie może skutkować wydaniem takiego postanowienia.

Ostrzeżenia te powodowały załatwienie tych spraw.

5/ Działalność pozaorzecznicza SKO.

Działalność pozaorzecznicza w SKO w 2014r. obejmowała udzielanie wyjaśnień z zakresu załatwianych spraw i przepisów regulujących postępowanie administracyjne stronom postępowania, organom samorządu terytorialnego i zgłaszającym się obywatelom.

W ramach działalności pozaorzeczniczej członkowie Kolegium i pracownicy biura uczestniczyli w szkoleniach .

Członkowie etatowi i pozaetatowi brali udział w trzech szkoleniach o tematyce związanej z zakresem działalności Kolegium.

6/ Wykonanie budżetu.

Plan w SKO w Radomiu na 2014r. po zmianach wynosił 1. 816 tyś. zł i został wykonany w 100 %.

Na koniec 2014r. w Kolegium zatrudnionych było 10 członków etatowych na pełny etat, 8 pracowników biura, w tym 1 osoba na 1/2 etatu.

Wszyscy pracownicy Kolegium posiadają odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje do wykonywania swoich zakresów prac.

Średnia płaca w biurze w 2014r. wynosiła 2.604,17 zł (brutto) bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego i 2.822,92 z dodatkowym wynagrodzeniem, najwyższa płaca - 3.800 zł (brutto) i najniższa - 1.890 zł (brutto).

Płace te są niskie i nie są w stanie zrekompensować zaangażowania i nakładu sił w wykonywaną faktycznie pracę i znacznie odbiegają od średnich płac w innych instytucjach państwowych.

Również wynagrodzenia członków etatowych relatywnie zmniejszyły się, gdyż od 2009r. płace nie wzrosły nawet o wskaźnik inflacji.

Informacja wytworzona przez:
Hanna Jakubowska , w dniu:  10‑04‑2015 13:32:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Hanna Jakubowska
email: hjakubowska@radom.sko.gov.pl tel.:(48) 36-20-341 fax: (48) 36-20-851
, w dniu:  10‑04‑2015 13:32:00
Data ostatniej aktualizacji:
10‑04‑2015 13:37:28
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie